www.tsjernobylkinderen.be   info@tsjernobylkinderen.be   +32 474 51 50 40

Biografie Marc Verhaegen

Marc Verhaegen werd geboren op 5 april 1957 te Mortsel. Als kind tekende hij veel en graag. Hij volgde als tiener een naschoolse tekenopleiding in Kontich, onder leiding van de heren Oerlemans en Van Berckelaer.

In de jaren zeventig volgde Marc een grafische opleiding aan het St. Lucas instituut, een school voor plastische kunsten, foto-film en architectuur te Brussel. Tijdens die studie tekende Marc diverse half-autobiografische strips. Een voorbeeld hiervan is Cycloman, een ironische strip over een wielerfanaat, die hij ontwierp in 1977. Later zou hij de strip verder afmaken, eerst voor het stripmaandblad Spetters in 1981 en 1982 en nadien voor de krant De Morgen in 1983.

Animatiefilms

Marc studeerde af in 1978 en had er naast zijn diploma ook een specialisatie animatiefilm opzitten. Hij ging meteen aan de slag Pen Film in Gent en werkte mee aan de animatie-filmreeks ‘De Wonderwinkel’, naar een scenario van Gommaar Timmermans voor de BRT (tegenwoordig VRT). Voor het BAC (Belgische Animatiefilm Centrum) werkte Marc als animator mee aan de films ‘Handgemeen’ van Walter Hermans en aan de in Canada bekroonde kortfilm ‘Het Landhuis’ van Josette Janssens.

Samen met Daniël Geirnaert, zijn oud-leraar animatiefilm van Sint Lucas, maakte Marc ook diverse filmpjes voor Sesamstraat, onder andere rond het figuurtje Janneke, een jongetje dat in een dier veranderde (1981). In deze periode engageerde Marc zich eveneens als animator in de pilootfilm ‘Eva’, onder leiding van Hugo Kempeneer (HugoKé). Begin jaren tachtig startte de excentrieke scenarioschrijver Jan Bucquoy met Spetters. Pirana, Erik Meynen en Piet De Rijker waren er toen al onder dak. Marc solliciteerde en mocht er beginnen. Hij ontwierp het figuurtje ‘Fil Marver’, in de sfeer van het werk van Robert Crumb en Willem.

In hetzelfde blad werd later ook ‘Cycloman’ gepubliceerd. Van ‘Fil Marver’ verschenen uiteindelijk drie strips: in 1982 ‘De ongrijpbare Fil Marver’ bij uitgeverij Shark uit Amsterdam en bij uitgeverij Z uit Antwerpen ‘The one and only Fil Marver’ en ‘Blikschade’ beide in 1987.

Voor de langspeelfilm van ‘Jan Zonder Vrees’ werd Marc aangezocht als hoofdanimator. ‘Jan Zonder Vrees’ was gebaseerd op een boek van Constant De Kinder, een avonturenroman die zich afspeelde in het Antwerpen van 1410. Het was een prestigieuze film van de BRT, onder regie van Jef Cassiers en Dirk De Paepe. De film deed het goed in de zalen en wordt nog steeds regelmatig heruitgezonden op de televisie.

Verder werkte Marc mee aan reclamespots voor onder andere Chaudfontaine, Artic, de Bananasplit Show, de Generiek van het filmfestival van Antwerpen en filmpjes voor Jansen Pharmaceutica en de Brusselse Beurs. Hij ontwierp het logo en maakte illustraties voor het litteraire genootschap De kleine Waanzin en werkte de strip ‘Lottoman’ af. Marc werkte toen ook voor het jeugdprogramma ‘Liegebeest’ van de BRT en leverde er diverse filmpjes van het notenmannetje en verschillende instrumenten af. In 1987 was hij opnieuw werkzaam bij Pen Film, waar hij animatiewerk verrichtte voor de film ‘Les mondes englouties’ voor het Parijse animatiebedrijf France Animation. Pen Films besloot de productie naar Frankrijk te verplaatsen en Marc ging op zoek naar iets anders.

Suske en Wiske

Standaard Uitgeverij was op dat moment op zoek naar een tekenaar voor de albums van ‘Boes’. Marc solliciteerde hiernaar en werd aangenomen. Na een paar albums staakte Standaard Uitgeverij de ‘Boes’-publicaties. Een nieuwe opdracht voor Marc liet echter niet lang op zich wachten. Marck Meul (de schrijver van onder andere Robert en Bertrand) benaderde hem met het verzoek om een kort ‘Suske en Wiske’-verhaal te tekenen. Dit verhaaltje zou uiteindelijk worden opgenomen als een soort proloog bij een heruitgave van ‘De schat van Beersel’ voor de Kredietbank. Om goed aan te sluiten bij de rest van het album moest dit verhaaltje uitgevoerd in de stijl die in de Blauwe reeks gebruikt werd.

Dit verhaal kwam ook Paul Geerts en Willy Vandersteen onder ogen en Marc werd gevraagd in 1988 om mee te werken aan Suske en Wiske. Aanvankelijk assisteerde Marc Paul Geerts bij het uitwerken van diens blauwschetsen. Maar al spoedig stelde hij eigen scenario’s voor en mocht hij daarin zijn gang gaan. Uiteindelijk zou Marc voor de reeks van ‘Suske en Wiske’ een tiental korte verhalen en een dertigtal lange verhalen zelf tekenen en schrijven.

Voor Suske en Wiske Weekblad begon Marc in 1996 met de reeks ‘Calpako’. Het eerste deel van die serie, ‘Wiona’ verscheen in de laatste 7 nummers van dat jaar, in 1998 gevolgd door episode 2: ‘De Timucuabronnen’. Onder het pseudoniem ‘Xao Pi’ maakte hij voor het Suske en Wiske Weekblad ook nog een aantal gags van de reeks ‘Ted en Fred’.

In 2001 werd Marc officieel voorgesteld als hoofdtekenaar van Suske en Wiske. Op 25 februari 2005 kwam hier abrupt een einde aan.

Een nieuwe start

Kidsweek, een krant voor kinderen, wilde iets speciaals doen in verband met de viering van 60 jaar bevrijding in Nederland. Dankzij een tip van Jean-Marc van Tol, tekenaar van Fokke en Sukke, kwamen ze in contact met Marc. Marc vindt dat de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog bekend moet blijven bij jongeren en een strip is een goede manier om dit aan jongeren te vertellen.

Hieruit werd de stripreeks Senne en Sanne geboren en het eerste avontuur Rebecca R. Bedacht. Op 6 mei 2005 kwamen de eerste twee bladzijden van Rebecca R. In voorpublicatie in Kidsweek. De rest van het verhaal verscheen in 4 delen in Kidsweek, namelijk op 3 juni, 15 juli, 26 augustus en 23 september 2005. Dit eerste Senne en Sanne avontuur verscheen op 7 december in een album bij uitgeverij Mezzanine.

In 2006 verscheen het tweede Senne en Sanne verhaal ‘Cordoba’ waarin Verhaegen de wereld van allochtonen en hun godsdienst toont. Tevens is het album ook een aanklacht tegen zinsloos geweld. In 2007 schreef en tekende Verhaegen het derde Senne en Sanne verhaal ‘Loverboys’. Hierin wordt de problematiek aangekaart van jongeren die door de zogenaamde ‘Loverboys’ worden verleid en in de prostitutie worden gedreven. Verhaegen schreef dit verhaal met informatie die hij onder anderen kreeg van Payoke, de Antwerpse vzw die ijvert voor slachtofferhulp van mensenhandel.

De vijftigste strip van Marc Verhaegen, ‘Senne & Sanne, Kroniek van de gitaar’.

De gitaar is zonder twijfel wereldwijd het meest populaire muziekinstument. In heel veel huizen, scholen en clubgebouwen, en altijd is er wel iemand die er op kan spelen. Toch is er heel wat aan voorafgegaan voor de gitaar helemaal ontwikkeld was tot het instrument zoals wij het kennen. Heel die boeiende ontwikkeling is nu te vinden in een heel toegankelijk stripverhaal. Het boek is een betrouwbare bron van informatie voor wie meer wil weten over de geschiedenis van de gitaar, maar het is geen saaie geschiedenisles. Door alle vrolijke nevenacties en de nodige humor leest dit boek als een spannend avontuur.

Tsjernobyl

Een volgend project zijn de belevenissen van Senne en Sanne in en rond Tsjernobyl. Samen met hun Wit-Russische vrienden Olga en Sergei gaan zij op ontdekkingsreis naar de getroffen zone van Tsjernobyl. Het stripverhaal wordt aan de pers voorgesteld op 26 april 2020. Dat is dag op dag 34 jaar na de ramp. Het scenario, de tekeningen en het inkleuren doet Marc allemaal zelf.

Veel succes Marc